15 appartementen Hortensiastraat Sint-Michielsgestel

Op het terrein van een voormalige garage aan de Hortensiastraat in Sint-Michielsgestel is een onderzoek gedaan naar de mogelijkheden voor de herinrichting van dit ca. 2.400 m2 grote terrein. Door de ligging in een woonbuurt nabij het centrum en door een analyse van de woningmarkt spitste het onderzoek zich al snel toe op grotere appartementen in de duurdere sector.

Overleg met de voor het bestemmingsplan verantwoordelijke stedenbouwkundige leerde dat er behoefte was om de noord-westwand van het Campanulaplein te verstevigen door hogere bebouwing in de rooilijn te plaatsen.
De bebouwing diende tevens de zichtlijn vanuit de Leliestraat te beëindigen.

Gezien de doelgroep en de diepte van het bouwblok lag een portiekontsluiting voor de hand, echter de regelgeving op dit gebied laat maar een beperkte hoeveelheid gebruiksoppervlak per trappenhuis toe. Door de twee middelste woningen op de begane grond niet op het trappenhuis aan te sluiten en het middelste appartement van de bovenste laag op beide trappenhuizen een ontsluiting te geven kan toch aan de voorwaarden worden voldaan. Hierdoor ligt de entree van de appartementen in het midden van de bouwblokdiepte waardoor per appartement een logische indeling van slaapkamers, badkamer en woonkamer mogelijk is.
De buitenste appartementen springen naar voren, waardoor niet alleen een geleding in de gevel ontstaat maar tevens op vanzelfsprekende wijze de privacy van de buitenruimten gewaarborgd wordt. De tussenliggende appartementen hebben een gebogen voorgevel waarvan bij de één het balkon uitkragend is en bij de ander juist inpandig. Op deze wijze wordt ook hier voor de nodige privacy gezorgd. Deze opzet heeft geresulteerd in een zeer plastisch bouwblok met een open karakter aan de voorzijde, gesloten zijkanten zodat zicht op de naastliggende tuinen wordt voorkomen en een halfopen achtergevel, welke voorzien is van franse balkons bij de slaapkamers. Door gebruik te maken van hoogwaardige materialen en een rustig kleurgebruik, wordt de plastische werking versterkt.

Door de vorm en omvang van het terrein is gekozen voor het maken van carports en bergingen op het afgesloten achterterrein in plaats van in een kelder. Bijna het gehele terrein is voorzien van een 1,9 meter hoge tuinmuur waarboven zich een door stalen kolommen gedragen platdak bevindt. Bij de carports is de ruimte tussen muur en dak opengelaten. Hierdoor wordt voorkomen dat de carports donkere onveilige ruimten worden. Ter plaatse van de bergingen is deze ruimte tussen muur en dak dichtgezet met dezelfde gepotdekselde houten delen als waar de voorzijde van de bergingen van zijn gemaakt.
De geleding van de erfscheiding in tuinmuur, houten delen en dak verzacht deze wand voor de omwonenden.
Door tuin- en lanschapsarchitect Pieter Buys is een inrichtingsplan gemaakt voor het terrein waarbij een evenwicht is gevonden tussen de bereikbaarheid met de auto van de bergingen en carports, de scheiding tussen gemeenschappelijk en privé, en meervoudige bruikbaarheid van het
terrein.